پرونده بازی های سال 2013 (قسمت اول)
چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۶ ق.ظ
اکنون با وارد شدن به سال 2013 کم کم باید به سراغ بازی های مهمی که در راه هستند، برویم و
پرونده این سال را باز کنیم. برای رسیدن به یک جمع بندی کلی در رابطه با بازی هایی که پیش رو داریم،
یک مطلب چند قسمتی در نظر گرفتیم تا به معرفی تمامی بازی های انحصاری و مولتی پلتفرمی که در طی سال 2013 منتشر
خواهند شد، بپردازیم. این موضوع شامل بازی های انحصاری Xbox 360 و PS3خواهد بود که بصورت مستقل به آن ها پرداخته خواهد شد
. در قسمت اول، به معرفی چند عنوان مهم مولتی پلتفرمی که با در نظر گرفتن تاریخ انتشارشان طبقه بندی شده اند، می پردازیم.

DmC: Devil May Cry
اولین عنوان مهمی که در اولین ماه از سال 2013 پیش رو داریم، یکی از بهترین سری های محبوب Capcom و تاریخ بازی های کامپیوتری است
که بی اغراق معرفی آن نیازی به مقدمه چینی ندارد. قطعاً نسل قبل کنسول ها تحت سلطه مجموعه Devil May Cry بود که عناوین متفاوتی
را به خود دید. گمانه زنی های گوناگونی در خصوص بازی استودیوی Ninja Theory است که تمام خلاقیت و توان خود را روی آن گذاشته
است. تقریباً نکته ناگفته ای از این بازی تا کنون نمانده و تعامل مناسبی بین تیم سازنده با طرفداران صورت گرفته است. حتی چندی پیش دموی
قابل بازی آن نیز در اختیار علاقه مندان گذاشته شد.
اگر ملاک قضاوت در مورد این بازی را همان دموی منتشر شده بدانیم، کاملاً می توان ایده های خلاقانه سازندگان را در بازی جدید مشاهده کرد.
طراحی مراحل، به ویژه Limbo City واقعاً منحصر به فرد و پویا به نظر می رسد. به طوری که در وجب به وجب شهر وجود شیاطین و سلطه
آنان بر انسانیت ملموس است. یکی از نکات جالب، استفاده از ایده حک شدن طریقه انجام مراحل روی دیوارهاست که اولین بار
در Splinter Cell: Conviction شاهدش بودیم. گرافیک بازی هم در راستای پیشرفت های اعمال شده، دچار تغییراتی شده که یکی از آن ها فریم بازی
است که متأسفانه روی 60 فریم اجرا نمی شود. البته در این خصوص، سازندگان ادعا کردند که تا عرضه نسخه نهایی خبرهای بهتری به گوش خواهد رسید.

Sniper: Ghost Warrior 2
عنوان مهم دیگری که همزمان با DmC تجربه خواهیم
کرد، Sniper: Ghost Warrior 2 است. نسخه اول از این
مجموعه با وجود شایستگی هایش نتواست آن طور که باید، خوش بدرخشد، اما مطمئناً توانست برای اولین بار فصل جدیدی
از این سبک بازی ها را به تصویر بکشد. ضعف عمده نسخه قبلی وجود باگ های متعدد و مشکلات ریز و درشت در گیم پلی بود.
همچنین داستان بازی نتوانست در مخاطب انگیزه ادامه دادن را ایجاد کند
، اما در Ghost Warrior 2 تقریباً همه چیز فرق می کند.
بخش عمده ای از کمبودها و نواقصی که وجود داشته به زیباترین شکل ممکن برطرف شده و از فاکتورهای خاص و جدیدی
استفاده شده است. City Interactive اینبار دست به دامن Crytek و موتور قدرتمندش
شده و عنوانی متفاوت از نظر گرافیکی ساخته است. بهبود هوش مصنوعی و پیشرفت گیم پلی
، همه پیامدهایی هستند که به دنبال استفاده از این موتور حادث شده اند. همچنین گفتنی است که داستان بازی دوباره بازنویسی شده
و از رویدادهایی واقعی الهام گیری شده است
. ظاهراً Ghost Warrior 2 نه تنها تمامی مشکلات و نواقص نسخه قبلی را برطرف کرده، بلکه دارای نکات جدیدی هم هست.

Dead Space 3
توضیحات اضافه درباره قسمت سوم از مجموعه Dead Space کار بیهوده ای است، زیرا اکثر
مخاطبان با این نام آشنایی کامل دارند. نسخه های اول و دوم به ترتیب خوب و عالی بودند و از
آنجایی که یک سری محبوب نیازی به نسخه سوم هم دارد، Dead Space 3 پس از حرف حدیث های فراوان رونمایی شد.
پس از نمایش اولین تریلر، گمانه زنی های متفاوتی به وجود آمدند. طرفداران قدیمی و کلاسیک مجموعه از اکشن شدن
روند گیم پلی بازی شکایت داشتند و از طرفی دوستداران سبک اکشن سوم-شخص آن را ستودند. اینکه حق با کدام دسته است،
بماند، اما نکته ای که کاملاً واضح است، تغییرات گسترده ای هستند که اکثر جنبه های بازی را شامل شده اند. اینبار
داستان بازی در سیاره جدیدی به نام Tau Volantis دنبال می شود. همانند گذشته، سفینه حامل آیزک کلارک (Isaac Clarke) در این سیاره سقوط می کند و او باید در یک محیط نفرین شده و تنش زا زنده بماند.
تا اینجای کار، Dead Space 3 همان چیزی
است که انتظار داشتیم، اما وقتی به گیم پلی
بازی می رسیم، اضافه شدن برخی قابلیت ها مانند Co-op کمی آزار
دهنده به نظر می رسد، زیرا حس تنهایی و ترسی که در مکان های تاریک وجود داشت، جای خود را به همکاری
دونفره در مکان های روشن برفی داده است. البته
همین برف به خودی خود می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا مراحل بازی طوری طراحی شده اند که
برف هم به همان اندازه تاریکی، دید را مختل می کند. بخش دیگر اضافه شده به بازی، سیستم کاورگیری
است که مانند ویروس به جان تمامی بازی های بزرگ و کوچک امروزی افتاده، اما این سئوال پیش می آید
که کاورگیری کجا و Dead Space کجا؟؟!! البته این مکانیزم با کمی تغییرات وارد این بازی شده، یعنی کاورگیری مبتنی بر فشردن دکمه ای نیست و حالتی نیمه خودکار دارد. از نمایش های بازی تا کنون شاهد حضور نوعی دشمن جدید بودیم که در کنار Necromorphها وجود دارند.
گفتنی است که دموی قابل بازی Dead Space 3 به زودی در دسترس خواهد بود.

Aliens: Colonial Marines
در فبریه 2013 شاهد بازگشت عنوانی از سری Aliens هستیم
که بارها دستخوش تغییراتی شده و چند باری هم تأخیر خورده تا
در نهایت در این موقع از سال منتشر شود. شاید تجربه این بازی در مقایسه با دیگر بازی های ذکر شده،
آنچنان دلچسب نباشد، اما نباید این نکته را فراموش کرد
که Colonial Marines یکی
از معدود پروژه هایی است که کمپانی نیمه ورشکسته Sega روی آن تمرکز ویژه ای کرده و به قول
معروف برایش سنگ تمام گذاشته است. همچنین تبحر Gearbox Software را در ساخت عناوین
تیراندازی اول-شخص قبلاً با بازی هایی همچون مجموعه Borderlands دیده ایم
و هنوز تجربه فوق العاده Borderlands 2 را فراموش نکرده ایم.
داستان بازی مربوط به گروهی از سربازان کلونی می شود که در سفینه ای
در هم شکسته به دنبال نجات بازماندگان و اشخاص مورد نظرشان هستند
. سفینه ای که به محل زندگی و تولید مثل موجودات بیگانه تبدیل شده است. کلیت بازی در جنبه های گوناگون،
همانی است که در نسخه های قبلی از این مجموعه دیده بودیم، اما نه به این منظور که بازی پیشرفتی نداشته است. از فصل های متعددی
که تا کنون به نمایش درآمده، می توان اینگونه برداشت کرد که از نظر گرافیکی با یک بازی خوش ساخت طرف هستیم، زیرا طراحی
مراحل و نورپردازی مناسب به نظر می رسد که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند.

Metal Gear Rising: Revengeance
قطعاً هواداران سری بازی های Metal Gear Solid ناامیدترین گروه از مخاطبانی بودند
که برای اولین بار با عنوان جدید رونمایی شده آشنا شدند. این ناراحتی ها به جایی کشید
که حتی کوجیما (Kojima) خالق سری را مجبور کرد تا پروژه را به PlatinumGames بسپرد.
داستان بازی 4 سال بعد از وقایع MGS4 را روایت می کند و در مورد شخصیت رایدن (Raiden) است
. گیم پلی آن هیچگونه شباهتی به بازی های کلاسیک سری ندارد و می خواهد
تا یک Spin-off اکشن تمام عیار باشد که بر طبق توانایی های مافوق بشری قهرمان بازی، بسیار عالی
و مهیج پیاده سازی شده است. البته طبق اظهارات سازندگان، مقداری مخفی-کاری هم چاشنی
آن شده است. هر چیزی در بازی،
طی یک سری سکانس های از پیش تعیین شده توسط شمشیر رایدن قابل برش و تکه تکه شدن هستند. مبارزه و رویارویی باBoss هایی که تنوع بالایی هم دارند، بخش مهم و تأثیرگذار گیم پلی را تشکیل داده اند. به طور کلی هر آنچه از یک Hack & Slash
تمام عیار انتظار دارید، در Revengeance می توان یافت.

Crysis 3
یکی از بازی هایی بزرگی که در E3 2012 مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت،
Crysis 3 بود که با ویژگی های جدید خود آمده بود تا فقط یک بازی صرفاً گرافیکی
نباشد و جنبه های مختلف یک عنوان موفق را داشته باشد. این عنوان
زمانی عزم خود را برای جاودانه شدن نشان داد که با نسخه دوم پا به
عرصه کنسول های خانگی نهاد. اکنون در سال 2013 قرار است پایانی برای این
سه گانه محبوب منتشر شود که از هر نظر بهتر از قبل باشد. از نمایش های بازی می توان برداشت
کرد که سازندگان توانسته اند ایده هایشان را تا حدود بسیاری عملی سازند. اکنون Crysis 3 تنها عنوانی
نیست که از نظر گرافیکی نظر شما را جلب کند، بلکه دارای گیم پلی مناسب و
داستان به مراتب کامل تر است. Prophet دوباره بازگشته تا در نیویورکی به مراتب ویران تر به
مقابله با تهدیدات بیگانه ها برخیزد. موجوداتی جدید به نام NanoDoom
شهر را به یک جنگل انبوه و وحشی تبدیل کرده اند که محل اصلی اتفاقات
بازی خواهد بود. طراحی مراحل بازی به مراتب گسترده تر از عنوان
قبلی است و دست مخاطب برای رسیدن به هدف بازتر خواهد بود.
یکی از ایرادهای مهمی که به نسخه دوم گرفته شد، طراحی بیش
از حد خطی و بسته مراحل بود که از محیط های جنگلی نسخه اول به فضای شهری
کشیده شده بود. اکنون دوباره شاهد ساختاری جنگلی و گسترده ای هستیم که
بسیار بزرگتر از قبل شده و آزادی عمل بیشتری دارد، اما همچنان
به ویژگی های نسخهدوم گرایش دارد
. NanoSuit شخصیت Alcatraz دستخوش تغییراتی شده است.
اینبار دویدن از میزان انرژی شما کم نمی کند و یا در حالت نامرئی بودن
توسط نوع خاصی از دشمنان قابل شناسایی هستید و کاملاً در امان نخواهید
بود. تنوع اسلحه ها و کاربردهای آن ها بیشتر شده است. مهمترین نکته اضافه شده،
نوعی کمان مخصوص است که خود به تنهایی یک ارتش کامل محسوب می شود. برای
این کمان فوق پیشرفته، چند نوع تیر در نظر گرفته شده است. هوش مصنوعی دشمنان بسیار
بهبود یافته و به سختی می توانید با Bossهای متعدد بازی مقابله کنید. در نهایت می توان
گفت که Crysis 3 کامل ترین عنوان این مجموعه خواهد بود که توانسته تمامی زیبایی های ظاهری
نسخه قبل را حفظ کند و گیم پلی یکنواخت گذشته را بهبود سازد و در بالاترین سطح مجموعه قرار گیرد.

Tomb Raider
یکی دیگر از عناوین مهمی که قرار است در مارچ 2013 ما را با خاطره های گذشته مواجه کند
، Tomb Raider است که کم و بیش با آن آشنایی دارید. عنوانی که با سبک و سیاق خاص
خود توانست فصل جدیدی از بازی های ماجرایی را به تصویر بکشد و قطعاً یکه تاز این
سبک بازی ها در
نسل قبل بشود. غیبت این نام به درازای یک نسل است
که بلاخره قرار است پس از چند بار تأخیر در 2013 شاهد بازگشت لارا کرافت (Lara Croft)
محبوب باشیم. عنوان ذکر شده یک Reboot دیگر برای این نسل به شمار می رود که
تا کنون همه چیز کم نقص به نظر می آیند. نمایش خیره کننده و طوفانی اش در E3 2012 باعث شد
تا به عنوان یکی از مورد انتظارترین های سال شناخته شود.
برای معرفی Tomb Raider، ابتدا بهتر است که دید
خود را از بازی های کلاسیک مجموعه و آن لارای سابق متمایز کنید
زیرا این نسخه به گونه ای مستقل ماجراهای بازی را روایت می کند.
لارا در این بازی یک جوان 20 ساله خام و بسیار آسیب پذیر است
که اصلاً شباهتی به آن مهاجم مقبره نسخه های قبلی ندارد. او در اولین
سفر ماجراجویانه اش با خدمه یک کشتی همراه می شود که در اقیانوس
و در مختصات مثلث برمودا دچار سانحه شده و غرق می شوند. پس از
مدتی، لارا خود را در بین تکه های شکسته شده کشتی در ساحل جزیره ای
به ظاهر آرام می بیند. اکنون او تنهاست و باید برای نجات جانش تلاش کند.
گیم پلی بازی دشتخوش تغییراتی شده که وجود المان های مخفی
-کاری در آن بیش از هر چیز خودنمایی می کنند. همچنین
تلاش برای بقا مهمترین مقوله در گیم پلی خطی و محیط نیمه باز این عنوان به شمار می رود. امکان شکار
حیوانات و صحنه های سینمایی فوق العاده مهیج این نسخه را از بقیه متمایز می سازند.
همچنین چندی پیش وجود بخش چندنفره نیز برای اولین بار توسط کارگردان بازی
تأیید شد که می تواند خبر خوبی برای دوستداران بازی های گروهی باشد. طراحی
مراحل و به طور کلی گرافیک بازی منحصر به فرد است گویی در یک جزیره کاملاً
پویا و زنده در حال گشت و گذار هستید. ظاهراً Tomb Raider یک عنوان همه
چیز تمام است و می توان به جرأت گفت که مهمترین مدعی برای کسب لقب برترین بازی ماجرایی سال خواهد بود.

BioShock: Infinite
بی شک مجموعه BioShock از آن دسته بازی هایی است
که همیشه نسخه های جدیدش مورد توجه قرار گرفته اند. اکنون نسخه
جدید و کاملاً متفاوت از این مجموعه با نام Infinite در راه است که قرار بود در سال
2012 منتشر شود، اما حتی در E3 هم از حضورش محروم بودیم. عنوانی
که مانند نامش ایده های بلندپروازانه ای با خود به همراه دارد که اتفاقاً تا
به اینجای کار بسیار به مذاق مخاطبانش خوش آمده و آن ها را برای
پیش بینی عواقبش سخت نگران کرده است. نسخه های قبلی این مجموعه همه با ویژگی های
خاص و تم اتمسفریک خودشان بسیار موفق بودند و زمینه را برای موفقیت نسخه جدید فراهم
ساخته اند، اما اینبار جریان کمی متفاوت است. سومین قسمت از این سری نگاه جدیدی
به این مجموعه دارد.
داستان بازی ادامه نسخه های قبلی محسوب نمی شود و مربوط به یک مأمور با سابقه
به نام بوکر (Booker) می شود که سابقه حضور در آژانسی مخصوص به نام Pinkerton را داشته است.
هسته و سبک بازی همانی است که در نسخه های قبلی دیده ایم، یعنی یک اکشن اول-شخص
با عناصر نقش آفرینی که امروزه
بسیاری از بازی ها اینگونه منتشر می شوند. شاخص اصلی گیم پلی در Infinite وجود
نوعی خطوط ریلی به نام Skyline است که با استفاده از نوعی قلاب می توان به سرعت
از نقطه ای به نقطه ای دیگر نقل مکان کرد. بازی توسط موتور Unreal Engine 3 پایه
ریزی شده که Irrational Games با توجه به خواسته هایش، دست به کار شده
و تغییرات بسیاری را در ساختار آن ایجاد کرده است. خوشبختانه اصلاحات صورت گرفته
را می توان کاملاً مفید تلقی کرد، زیرا مشکلات عمده این موتور در بخش گرافیکی
این بازی به چشم می خورند. برای اظهار نظر نهایی زود است، اما قطعاً BioShock: Infinite
یک تجربه منحصر به فرد در نیمه اول 2013 خواهد بود.
