برترین سه گانه ها {قسمت اول}
اگر نگاهی به تاریخ صنعت بازیسازی بیندازید، متوجه خواهدید شد که اکثر عناوین
بزرگ و موثر این صنعت همگی در طی سه شماره منتشر و جاودانه شده اند. بازی های بزرگی
که نسخه های اولشان با تعریف استانداردهای جدید توانستند ایده های نوینی را ارائه دهند و در نسخه سوم آن را به
بالاترین سطح پیشرفت برسانند. تعداد این بازی های بزرگ که در طی یک
سه گانه به یادماندنی منتشر شده اند کم نیست، اما در این بین نام هایی
هستند که بیش از دیگر عناوین خوش درخشیده و به قول معروف صاحب
سبک شده اند. در این مطلب قصد داریم در طی چند قسمت به معرفی برترین بازی های سه
گانه صنعت بازیسازی بپردازیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید.
Max Payne
بی اغراق باید گفت که این نام برای کسی بیگانه نیست. بهترین خاطره ها از نسل قبل تا به حال در این سری نهفته هستند. شاهکار Remedy که قطعاً نظیرش تا کنون ساخته نشده است. نسخه اول Max Payne به قدری خوش درخشید که سازندگان را مجاب کند تا در کمترین وقت ممکن به فکر ادامه ای برای آن باشند. این مهم حاصل شد و بار دیگر به گونه ای متفاوت شاهد درخشش مکس محبوب بودیم که پس از اتفاقات نسخه اول با انگیزه های متفاوتی به قسمت دوم آمده بود. پس از The Fall of Max Payne این سری در سکوتی مطلق رها شد، به طوری که ساخت شماره سوم در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
خوشبختانه معلوم شد که قرار است روایتی متفاوت از زندگی این قهرمان به نقل از Rockstar عرضه شود. قهرمانی که همه زندگی اش را باخته و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. پلیس بازنشسته ای که همدمی به جز الکل و قرص های مسکن ندارد و خود را عامل قتل عزیزانش می داند. مکس در نسخه سوم به گونه ای دیگر ظاهر شد تا اینبار کم کاری هایش را در قبال همسر و فرزندش در نقش یک محافظ جبران کند. داستان مهمترین بخش از این سری محسوب می شود. هر 3 نسخه با در نظر گرفتن بازه زمانی دارای گرافیکی فوق العاده بودند تا لذت گیم پلی جذاب بازی را دوچندان کنند. اینگونه شد که سه گانه Max Payne جاودانه شد.
Far Cry
تجربه یک تیراندازی اول-شخص خاص و منحصر به فرد به دور از کلیشه ها و محدودیت های موجود، تنها زمانی ا
مکان پذیر می شود که یکی از قسمت های سری Far Cry را تجربه کنید. مجموعه ای که با انتشار اولین نسخه اش
فصل تازه ای را در این سبک آغاز کرد و توانست برای اولین بار به دور از استانداردهای Call of Duty
تنها روی المان های مورد نظر خود تمرکز کند که اتفاقاً بسیار مورد استقبال هم قرار گرفتند.
نسخه دوم از این سری پس از مدت کوتاهی
منتشر شد که به نوعی اولین تجربه دنیای باز و محیط های Sandbox تا آن زمان بود
همانطور که گفتیم، به ایده های نسخه اول ر دومین شماره از این سری با وسعت
بیشتری پرداخته شد تا در نهایت پس از گذشت چند سال با انتشار سومین شماره، ازFar Cry به عنوان یکی از ب
رترین سه گانه های موجود یاد کنیم. تمامی المان های کلیدی و مهم دو شماره قبلی به زیباترین شکل در
این نسخه پیاده سازی شدند تا با ارائه بسیاری از موارد مثبت دیگر، شماره سوم از هر نظر در بالاترین
سطح سری قرار گیرد و باعث جاودانگی این مجموعه شود. این سری با تعریف استانداردهای مخصوص
منحصر به فرد به یکی از موثرترین سه گانه
های تاریخ تبدیل شده که اکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
Mass Effect
اگر زمانی مرزها شکسته شود و بخواهید به دنبال عنوانی فرازمینی و کهکشانی
بگردید، چه نامی شایسته تر از Mass Effect خواهد بود؟ این سری از همان شماره اول آینده ای
روشن را پیش روی خود می دید. به جرأت
می توان گفت که خاص ترین و منحصر به فردترین عنوانی که در سبک نقش آفرینی ساخته شده
، این مجموعه است که در طی یک سه گانه
کامل و کم نقص
منتشر گردید. در این مجموعه هر شماره نسبت به نسخه قبل، پیشرفت قابل توجه ای کرده، بدون
آنکه ذره ای از اصل خود فاصله بگیرد.
داستان بازی مقاومت گروهی از نژادهای متفاوت کهکشان را در مقابل تهاجم همه جانبه بیگانگان به تصویر می کشد که یک نوستالژی ناب است.
شخصیت های این مجموعه، مخصوصاً فرمانده شپرد (Commander Shepard) از آن دسته
شخصیت هایی است که بسیار محبوب و پرطرفدار است. از نظر گرافیکی در هر سه شماره با
یک شاهکار طرف بودیم. تمامی این زیبایی ها در نسخه سوم به اوج
خود رسید و گویی زیباترین عنوانی است که تا کنون توسط موتور Unreal 3 ساخته شده است.
گیم پلی در این مجموعه مهمترین بخش کار به حساب می آید. نسخه های اول و دوم بیشتر به بعد
نقش آفرینی پرداخته بودند، اما در نسخه
سوم و پایانی این مجموعه شاهد یک اکشن سوم-شخص تمام عیار بودیم که به سبک سری بازی
های Gears of War ساخته شده بود.
در نهایت می توان گفت که سه گانه Mass Effect یکی از خاص ترین بازی های جاودانه سه شماره ای است.
Gears of War
شاید موثرترین سه گانه ای که تا کنون به معرفی آن ها پرداخته ایم، مجموعه Gears of War
باشد. عنوانی که هر کدام از شماره هایش به تعریف استانداردهای جدیدی پرداخته و باعث
پیشرفت بازی های اکشن سوم-شخص شده اند. تأثیرات این سری بر دیگر بازی های هم
سبک، مانند تأثیراتی است که سری Call of Duty بر عناوین اول-شخص گذاشته است. کمتر عنوان
سوم-شخصی را می توان یافت که رنگ
و بوی GeoW را نداشته باشد. نسخه های اول و دوم
همگی در زمان خود از هر نظر موفق بودند. داستان بازی به گونه ای شروع شد
تا در بر گیرنده هر 3 نسخه اصلی باشد. معرفی قهرمانان جدید و منحصر به فرد با اندام قوی و مهارت
های خاص، همگی نکاتی بودند که اولین بار در این مجموعه شاهدش بودیم، اما کم کم به یک استاندارد تبدیل
شده و نمونه های متفاوتی از آن ساخته شدند.
گیم پلی این سه گانه لذت بخش ترین قسمت آن محسوب می شود. تمامی المان های کلیدی این سبک در
بالاترین سطح در این بازی وجود دارند. سیستم کاورگیری استاندارد که امروزه به یک بخش جدا نشدنی
از بازی ها تبدیل شده یا زوایه دید دوربین از روی
بازوها همگی بهترین کاربرد را در این سری بازی ها
دارا هستند. گرافیک هر 3 نسخه با در نظر گرفتن بازه زمانی خود کم نظیر
بوده است. این زیبایی در Gears of War 3 به
اوج می رسد. یعنی سازندگان اوج بهره را از موتور پایه خودشان
یعنی Unreal Engine 3 در این بازی گرفته اند. در نهایت با عرضه شدن 3 شماره از این سری تجربه یکی
از بهترین سه گانه های تاریخ میسر شد که قطعاً جایگزینی دیگری برای آن نمی توان یافت. گفتنی است که عنوان
فرعی دیگری برای این سری در نظر گرفته شده که روایتگر اتفاقات قبل از سه گانه اصلی خواهد بود.
Call of Duty: Modern Warfare
اینکه یک بازی تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد، مسئله ای است که تنها با تجربه سری Modern Warfare
از مجموعه Call of Duty می توان به آن پی برد. گفتگو در رابطه با خصوصیات ویژه سه گانه
جنگاوری نوین چیزی نیست که در چنین مطلب محدودی به آن پرداخته شود، زیرا این سری با خود هزاران
حرف گفته و ناگفته به همراه دارد. یک داستان پرمحتوی یا یک نوستالژی ناب در یک بازی اکشن تیراندازی تنها با وجود این سری جدی
گرفته شد. نقش پررنگ داستان در راستای پیشبرد بازی یا تأثیراتی که تصمیمات شما در بازی
روی خودتان خواهد گذاشت، برای اولین بار با انتشار نسخه اول از این سری واقع شد.
زمانی که اکثریت بازی های هم سبک، روی وقایع جنگ جهانی تمرکز داشتند، کمتر کسی فکر می کرد
که ایده جنگاوری نوین بتواند جایگزین مناسبی برای حال و هوای جنگ جهانی باشد، اما این اتفاق افتاد و
اولین نسخه از این سری با انتشار خود استاندارد تازه ای را در این سبک تعریف کرد. وجود شخصیت های
قوی و فوق العاده موثر در داستان بازی، برجسته ترین ویژگی این شماره بود که با گرافیک عالی زیباتر هم
شده بود. پس از موفقیت نسخه اول، ادامه ای برای داستان گیرای این سری در نظر گرفته شد که باز هم
توانست موفقیت های گذشته را در ابعاد گسترده تری تکرار کند. از آنجایی که
داستان بازی تقریباً نیمه تمام ماند، در فرصت کوتاهی نسخه سوم هم تأیید شد تا پایان شکوهمندی بر یک
سه گانه باشد. شاید تجربه ناب این سری از Call of Duty دیگر تکرار نشود، اما وجود
چنین سه گانه ای در بین اکشن های اول-شخص امروزی یک حادثه کم نظیر است که امیدواریم باز هم اتفاق بیفتد.