نسل بعد: از PS4 چه می دانیم؟
سال 2013 نیز از راه رسید و کم کم به انتهای دوران فعالیت این نسل از کنسول های بازی نزدیک می شویم. Nintendo پیشرو در این امر بوده و دو کمپانی دیگر نیز امسال به احتمال زیاد راهی نسل بعدی می شوند. به همین دلیل مجله PSM3 اطلاعاتی را از نسل بعدی کنسول Sony یا PS4 منتشر کرده است. این مجله می گوید که اطلاعاتش بسیار دقیق است و آن ها را از منابع نزدیک به Sony بدست آورده است. در 5 سال گذشته بازار کنسول های بازی به شکلی دراماتیک تغییر کرده است. حضور بازی های دانلودی، عرضه DLCهای مختلف، Updateهای نرم افزاری برای کنسول ها، حضور تلفن های هوشمند و تبلت ها، بازی های Free to Play، دست دوم، غیرقانونی، دنباله های مختلف برای بازی های متعدد، هزینه ساخت بازی ها و... به بخش های مختلفی از دنیای بازی ها تبدیل شده اند.
اما به هر حال، بازیکنان فقط از بازی لذت می برند و کاری ندارند که به چه صورت ساخته می شوند. Sony مدتی است که در حال ساخت کنسول نسل بعدی PlayStation است که همگان آن را PS4 می نامند. این کمپانی در سال 2012 با مشکلات زیادی چون ضرردهی 3.6 میلیارد یورویی روبرو بود. فروش کنسول PSVita نیز اصلاً راضی کننده نبود و در نتیجه، سهام این کمپانی بسیار کم ارزش شد. اما این عوامل باعث نشدند تا ما منتظر کنسول PS4 نباشیم. مجله PSM3 به تازگی تمام شایعات پیرامون PS4 را پی گیری کرده و حتی توانسته تصاویری را بدست بیاورد که به مدل نهایی این کنسول بسیار شباهت دارند. در این مطلب با ما باشید تا ببینیم که کنسول PS4 بر اساس اطلاعات PSM3 به چه صورت است.
این کنسول با نام PS4 شناخته نمی شود...
به نظر می رسد که Sony قصد از نام PlayStation برای این کنسول استفاده نکند. اما چرا؟
1 - این نام دیگر قدیمی شده و همانند فیلم های سینمایی تا کنون 3 نسخه از آن راهی بازار شده اند.
2 - نام 4 به ژاپنی Shi می شود که به کلمه مرگ بسیار نزدیک است! بسیاری از بیمارستان های ژاپنی این نام را روی اتاق هایشان نیز قرار نمی دهند. حتی خط هواپیمایی Nippon Airlines نیز نام 4 را روی صندلی هایش قرار نمی دهد. پس این قانون به احتمال زیاد برای PS4 در نظر گرفته می شود و آن ها این نام را برای آن در نظر نمی گیرند.
3 - بر اساس شایعات منتشر شده، این کنسول با نام Orbis در دست ساخت است. همچنین آدرسی به نام Orbis.SCEDev.Net وجود دارد که مربوط به بخش ساخت و ساز کمپانی Sony می شود. می بینید که آن ها نام PS4 را نیز در این قسمت در نظر نگرفته اند. اگر شما آدرس Vita.SCEDevnet.com را نیز وارد کنید، وارد به بخش ساخت و ساز Vita خواهید شد. با وارد کردن آدرس NGP.SCEdevnet.com هم به قسمت Vita خواهید رفت. حتماً می دانید که NGP نام قبلی PSVita بود.
4 - عبارت Vita به زبان لاتین به معنی زندگی است و Orbis نیز به معنای چرخه زندگی است! شاید این یک اتفاق باشد، اما بسیار منطقی به نظر می رسد. البته نام Orbis نیز به احتمال زیاد تغییر می کند، چرا که این نام فعلاً برای اسم رمز استفاده می شود.
بازی های نسل بعد به چه شکل هستند؟
ما هم اکنون اولین نمونه از بازی های نسل بعدی را دیده ایم. بازی هایی که روی PC اجرا شده اند. این عنوان ها عبارتند از Watch Dogs ،Star Wars: 1313 و Agni’s Philosophy از Square Enix که در E3 سال 2012 به نمایش درآمدند. همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، کنسول PS4 از پردازنده های AMD با 4 گیگ RAM استفاده می کند. به نظر می رسد که چنین سخت افزاری به راحتی می تواند بازی هایی مانند Star Wars: 1313 را اجرا کند. البته هنوز نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که سخت افزار این کنسول تا چه اندازه قدرتمند است، چرا که این سخت افزار همچنان در حال تغییر است. اما هر چه باشد، کنسول های نسل بعد با PCهای High End رقابت می کنند.
PS4 توانایی اجرای وضوع تصویر Ultra-HD یا 4K را ندارد!
شایعات مختلف حاکی از آن بودند که PS4 توانایی اجرای بازی ها با وضوح تصویر 4096x2160 را دارد، اما به نظر می رسد که این امکان وجود ندارد. Sony تلویزیون های Ultra-HD را برای کریسمس امسال راهی بازار می کند. آن ها یک تلویزیون 84 اینچی دارند که قیمت آن 24 هزار دلار اعلام شده است. درست است که این هزینه برای خرید تلویزوین های کوچک تر کمتر می شود، اما همچنان بسیار بالا است و کسی به سمت آن ها نمی رود. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که در کنسول PS4 بتوانید بازی Skyrim را با وضوح تصویر 4096x2160 و 60 فریم بر ثانیه بازی کنید. به نظر می رسد که این وضوح تصویر تنها برای اجرای ویدیو امکان پذیر باشد.
امکان اجرای بازی های دسته دوم روی این کنسول وجود ندارد
در 3 ماه آخر سال 2011 بازیکنان بیش از 90 میلیون یورو برای بازی های دست دوم هزینه کردند و تنها 10 درصد از آن ها بازی های نو خریداری کردند، اما هر چه باشد، فروش فیزیکی بازی ها بیشتر از فروش دیجیتالی آن ها است. این موضوع باعث شد تا دیوید کیج (David Cage) در GDC 2012 بگوید: "به نظر من استفاده از بازی های دست دوم مشکل ساز است. مردم از این کار پول درمی آورند، در حالیکه چیزی از این پول به ما نمی رسد." این موضوع باعث شده تا شایعات زیادی منتشر شوند که کنسول PS4 توانایی اجرای بازی های دسته دوم را نخواهد داشت. به همین دلیل یا باید بازی ها را از PSN دانلود کرد و یا آن ها را روی Blu-ray خریداری کرد.
4 گیگ RAM یا بیشتر
اولین شایعاتی که از PS4 منتشر شدند، حاکی از آن بودند که این کنسول بین 2 تا 4 گیگ RAM خواهد داشت که 4 تا 8 برابر بیشتر از RAM کنسول PS3 است. کنسول Wii U نیز دارای 2 گیگ RAM است که یک 1 گیگ آن برای سیستم و 1 گیگ دیگر برای ویدیو مورد استفاده قرار می گیرد. این خبر در حالی منتشر شد که شایعات دیگری حاکی از آن بودند که کنسول نسل بعدی Microsoft دارای 8 گیگ فضای RAM خواهد بود. اما چرا میزان فضای RAM اینقدر مهم است؟ RAM باعث می شود تا سیستم بتواند برنامه های بیشتری را در حافظه اصلی اش پردازش کند. این کار باعث می شود تا عملکرد دستگاه سریعتر شود، اما شکل استفاده از این فضا نیز بسیار مورد اهمیت است.
در PS3 میزان RAM به دو واحد مجزا 256 مگابایت تقسیم شده و این موضوع مشکلات زیادی را برای استفاده از تمام این مقدار RAM به وجود می آورد. این در حالیست که کنسول Xbox 360 تمام 512 مگابایت RAM خود را درجا در اختیار بازیسازان قرار می دهد. نتیجه، این می شود که بازی Skyrim روی PS3 با مشکلات بیشتری اجرا می شود. RAM بیشتر به معنای وضوح تصویر بیشتر و مدت زمان کمتری برای بارگذاری بازی ها است. فکر کنید که با میزان RAM بالا، بازی های Open-World به چه شکلی درمی آیند. اما اگر Microsoft از 8 گیگ فضای RAM برای Xbox بعدی استفاده کند، به احتمال زیاد Sony نیز دست به چنین کاری خواهد زد.
بازی ها روی اکانت شما ثبت می شوند
زمانی که شما یک بازی را خریداری می کنید، باید آن را روی اکانت شبکه PSN ثبت کنید. شایعات حاکی از آن هستند که پس از ثبت بازی روی اکانت PSN می توان آن را روی هارد دستگاه نصب کرد. البته برای بازی کردن، به نظر نمی رسد که باید همیشه آنلاین بود و تنها برای ثبت بازی باید آنلاین باشید، اما پس از آن با دیسک بازی باید چه کار کرد؟ به نظر می رسد که می توان بازی را به افراد دیگر داد، اما آن ها می توانند بازی را به صورت یک نسخه دمو بازی کنند. این موضوع می تواند یک روش جدید برای مبارزه با بازی های دسته دوم باشد.
پیشرفت هایی در PS Move
به نظر می رسد که کنترلرهای DualShock برای PS4 با تغییرات مختلفی همراه هستند و دیگر آن ظاهر کلاسیک را نخواهد داشت. Microsoft هنوز قصد دارد که از Kinect پشتیبانی کند، اما Sony در حال دور شدن از Move است. به نظر می رسد که Sony قصد ندارد از Move برای نسل بعد استفاده کند. شایعات به این موضوع اشاره کرده اند که Sony می خواهد یک دوربین و کنترلرهای Move را با کنترلرهای PS4 ترکیب کند. هدف اصلی آن ها چنین چیزی است، اما هنوز مشخص نیست که طرح به چه شکل پیاده سازی می شود. شاید کنترلرهای PS4 چیزی مانند Wii U باشند که دارای صفحه لمسی و قابلیت های حرکتی است.
پردازنده 4 هسته ای AMD
Sony از پردازنده های 4 هسته ای AMD برای کنسول PS4 استفاده می کند که با نام رمز Liverpool شناخته می شوند. بر اساس شایعات منتشر شده، این پردازنده ها با تکنولوژی 28 نانومتری ساخته شده اند که مصرف انرژی کمتری دارند و گرمای کمتری تولید می کنند. پردازنده های کنسول PS3 با تکنولوژی 90 و بعداً 45 نانومتری ساخته شدند. سرعت این پردازنده ها 3.2 گیگاهرتز خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی این کنسول نیز بر پایه کارت های گرافیک سری Radeon HD 7970 ساخته شده است. Sony می خواهد PS4 را با معماری PC تولید کند تا هم هزینه ساخت کنسول را کاهش دهد و هم کار برنامه نویسی برای آن را راحت تر کند. همچنین دیگر از مشکلاتی مانند Freeze شدن صفحه و مشکلات شبکه هم با این پردازنده ها خبری نیست. پردازنده های AMD اجازه می دهند تا بتوان کدهای راحت تری را روی آن ها اجرا کرد و همچنین باعث می شوند که Port بازی ها برای این کنسول راحت تر باشد.
نویسنده: مجید نوردوست