تعمیرکار شهر زامبی ها!
زامبی ها از موجودات بسیار محبوب چه در سینما و چه در صنعت بازیسازی به حساب می آیند. تعداد بازی ها و فیلم هایی که با بهره گیری از این دسته به موفقیت های بزرگی رسیده اند کم نیستند. زامبی ها وحشت، نابودی، کشتار، خون ریزی و حتی گاهی طنز در غالب عناوین آخر الزمان را به ارمغان می آورند که هر کدام از این عناصر را می توان در یک اثر مجزا تجربه کرد. یکی از محصولات موفق در حوزه بازی های کامپیوتری، سری Dead Rising است که به تنهایی دارای تمامی عناصر مذکور زامبی ها در نسخه های مختلف خود است.
این سری برای اولین بار در سال 2006 با عرضه انحصاری برای Xbox 360 مطرح شده و توانست به یکی دیگر از نام های محبوب در سری بازی های زامبی محور تبدیل شود. هر آنچه از نسخه اول این بازی بدست آمد، خوشایند ناشر ژاپنی بوده و موفقیت های تجاری کسب شده باعث شد تا در فاصله ای چند ساله، قسمت دوم این بازی، اینبار به صورت مولتی پلتفرمی راهی بازار شود. دومین جهش مردگان همچنان سیر صعودی را طی کرد و توانست زمینه را برای عرضه نسخه های بعدی هموار کند. پس از انتشار یک نسخه فرعی نسبتاً موفق دیگر در نسل هفتم، حال نوبت به Dead Rising 3 رسیده که برای نسل آینده در نظر گرفته شده است. این نسخه با هدف بازگشت به اصالت خویش، راهی خانه اصلی خود و کنسول جدید Microsoft شده است.
طبق آخرین ادعاهای به گوش رسیده توسط استودیوی Capcom Vancouver، عنوان شده که ابتدا قرار بوده DR3 در همین نسل به صورت انحصاری برای X360 عرضه شود، اما وسعت و پتانسیل بالای موجود برای تبدیل شدن به یک عنوان انحصاری کامل در حد و اندازه های نسل بعد باعث شد تا در نهایت Xbox One به عنوان پلتفرم این بازی انتخاب شود. نسخه های قبلی از این سری اکثراً عناصر الزامی برای یک عنوان لذت بخش را با خود به همراه داشتند، اما همواره کمبود خط داستانی منسجم و پیچیده از موارد قابل بحث این مجموعه بوده است. DR3 با شعارهای بسیاری در راستای پیشرفت در ابعاد بزرگ، قرار است راهی بازار شود که وجود خط داستانی غنی تر و به قول معروف، سینمایی یکی از مشخصه های آن خواهد بود.
داستانی که هم می توان آن را پایانی بر سه گانه اصلی دانست و هم به آن به عنوان یک داستان کاملاً جدید و متفاوت نگاه کرد. وجود شخصیت های اصلی نسخه های قبلی و یکسری ارتباط داستانی دیگر باعث می شود تا DR3 را حسن ختامی بر این سری بنامیم. سناریوی DR3 وقایع مربوط به 10 سال پس از نسخه دوم را در شهر Los Perdidos به طور کامل شرح می دهد. شخصیت اصلی برخاسته از بطن مردم، یک شهروند عادی و یک تعمیرکار اتومبیل به نام نیک راموس (Nick Ramos) است که به نظر می رسد بیش از قهرمانان قبلی به کشتار زامبی ها علاقه نشان می دهد.
این شهر همچون Fortune City به ویروس و بیماری ناشناخته ای گرفتار شده و مردم آن همگی به موجودات جهش یافته یا به اصطلاح زامبی تبدیل شده اند. اکنون مدتی از شیوع بیماری گذشته و تمام بازماندگان، شهر را ترک کرده اند و قرار است برای جلوگیری از انتقال ویروس، ساعاتی دیگر بمباران هوایی توسط نیروهای دولتی صورت گیرد. اینچنین می شود که نیک برای نجات جان خود، راهی جز خروج از شهر در زمانی محدود ندارد. آن هم شهری که سرتاسر آن مملو از موجودات خونخوار است و به نوعی خارج شدن از آن یک امر محال محسوب می شود.
DR3 با نگارش جدید موتور قدرتمند Forge Engine ساخته می شود که قدرت عجیبی در به تصویر کشیدن صحنه های شلوغ و پرجزئیات از آن شاهد بوده ایم. تمامی نسخه های اصلی و فرعی این سری دارای محیط های بزرگ و پرجزئیات بوده اند که سیل عظیمی از زامبی ها از هر نقطه ای در آن دیده می شدند. هر آنچه از قابلیت های نسخه های قبلی گفته شد، در DR3 در حد و اندازه های بسیار بزرگ تر دیده می شود که در نوع خود بی نظیر به نظر می رسد. در دموی پخش شده از گیم پلی بازی در خلال کنفرانس E3 امسال Microsoft، شاهد آن بودیم که زامبی ها دسته دسته و به صورت گروه های چند هزار نفری به سوی شخصیت اصلی هجوم می آوردند و این تازه بخشی از شهر بود که در حوزه دید قرار داشت.
تقریباً تمامی نقاط شهر همین وضعیت را خواهند داشت، حتی اگر در طول بازی از آن مناطق گذر نکنید. به جرأت می توان گفت که از در و دیوار محیط زامبی می جوشد و مناطق امن و بی دردسر را تنها در سقف خانه ها و اتومبیل ها خواهید یافت! در کنار محیط های خارجی، بخش های داخلی ساختمان ها و خانه ها نیز از همین قائده پیروی خواهند کرد و باید اعتراف کرد که حتی یک لحظه هم از شر زامبی ها در امان نخواهید بود. گیم پلی و ساختار بازی عالی به نظر می رسد. ساختمان های چوبی و دیوارها با ضربه های ضعیف و قوی فرو ریخته و از پس آن صحنه های حیرت آوری دیده خواهند شد. امکان استفاده از هر گونه وسیله ای به عنوان سلاح در بازی وجود دارد و همچون گذشته سیستم ترکیب سلاح های گرم و سرد با یکدیگر از مشخصه های مهم گیم پلی خواهد بود. یکی از بخش های لذت بخش نسخه های قبلی، استفاده از وسایل نقلیه و عبور از میان دسته زامبی ها بوده که در DR3 نیز به شکلی جذاب تر دیده می شود.
با این روش می توان مسافت های طولانی را پیمود و از خود اتومبیل به عنوان سلاح کشتار جمعی علیه زامبی ها استفاده کرد. در بین مسیر، دشمنان می توانند به بدنه ماشین چسبیده و آن را منحرف و حتی واژگون کنند. المان های پلتفرمینگ از عناصر اصلی گیم پلی در DR3 محسوب می شوند که با استفاده از آن ها می توان به مکان های تقریباً امنی همچون سقف خانه ها نقل مکان کنید و از بالا راه خود را ادامه دهید. از نظر گرافیکی برای قضاوت کمی زود است، اما صحنه های پرجزئیات و فیزیک تفکیک و تخریب پذیر بازی در اولین نمایش ها کاملاً محسوس به نظر می رسید و طراحی زامبی ها و تنوع آن ها در سطح خوبی قرار داشت. پیش بینی می شود که در آینده، پیشرفت های بسیاری در این زمینه صورت بگیرد.